Jyväskylän Kesässä Thomas Monckton: Only Bones

*Lippu esitykseen saatu Jyväskylän Kesältä*

Jee, perjantai, aurinko paistaa ja on kesä! Eilen olin hetken sitä mieltä, että sairastun heinäkuussa kaamosmasennukseen ja uhkasin marssia ostamaan kirkasvalolampun tai hakemaan passin, pikavippiä ja lennän etelään! Onneksi pienemmälläkin piristyksellä pärjää ja eilisen harmaan päivän pelastus oli Jyväskylän Kesän esitys Thomas Monckton: Only Bones.

Tänä vuonna en ole juurikaan tutustunut esityksiin etukäteen, koska olen halunnut pitää hullua jännityksessä. On aina yhtä jännittävää astella teatterisaliin, kuulostella musiikkia ja ihmetellä, näkyykö lavalla jo jotain. Jännitys tiivistyy aina siinä hetkessä, kun valot sammuvat ja esitys alkaa, kun ei tiedä, mitä on tulossa ja kun mielessä kihelmöi innostus.

Thomas Monckton on... Niin, mikä hän on? Ei kai ole yhtä yleispätevää nimeä. Hän on keholla taiteilija, fyysinen taiteilija, sirkushenkilö, moderni klovni, miimikko, virtuoosi, hauskuuttaja. Ehkäpä sisäinen savolaiseni osaa sanoa sen ytimekkäästi: melekonen nuamanviäntelijä ja kumiukko. Esityksestä poistuttaessa vierestäni kuului: "Enpä uo ellääessäni tommosta nähäny" ja minun teki mieli sanoa, että en minäkään. Mimiikkaa olen nähnyt ja naamanvääntelyä ja kehonvetkutusta, mutta en mitään Only Bonesin kaltaista. Vertaansa vailla olevan esityksen on luonut Moncktonin kanssa Gemma Tweedie ja suomalainen fyysisen teatterin ryhmä Kallo Collective. Lopputuloksena on hypnoottinen yhden miehen show, joka venyttää käsitystä ihmiskehon anatomiasta ja fleksiibeliydestä. Monckton hyödyntää uskomattoman taitavasti kehon eri osia, yksittäisiä lihaksia ja pelkkä pikkurillin tai kulmakarvan harkittu ja täydellisesti ajoitettu liike saa yleisön ulvomaan naurusta, kauhistumaan tai hämmästelemään.

Kuva: Jyväskylän Kesä, Joona Jylhälehto
Moncktonin show tempaisi yleisön heti ensisekunneilla mukaansa enkä ollut ainoa takarivissä istuva, joka kurkotteli eteenpäin nähdäkseen paremmin jokaikisen minimaalisen liikkeen. Kaupunginteatterin Pienen näyttämön tunnelma oli intensiivinen ja intiimi ja esitys toimiikin parhaiten pienessä tilassa. Lavalle on piiretty pieni ympyrä ja rekvisiittana on vain tuoli ja lamppu ja valoilla onkin suuri merkitys esityksessä. Monckton vangitsee yleisön tekemällä kehollaan täysin kreisejä liikkeitä, joihin en tiennyt ihmiskehon taipuvan. Olin ihan varma, että häneltä lentää pää irti, menee olkapää sijoiltaan tai selkänikama niksahtaa paikaltaan. Monckton luo pelkillä sormilla vuoropuheluja ja tapahtumaketjuja, joita katsojat innoissaan seuraavat ja myötäelävät. Jos olet joskus tehnyt Hapsiaisen etu- ja keskisormestasi ja viihdyttänyt sillä pientä lasta tai kissan- tai koiranpentua, niin ymmärrät, mitä tarkoitan: yksinkertaista ideaa, joka koukuttaa ja villitsee ja saa sisäisen lapsen innostumaan ja odottamaan lisää. Yleisössä istunut henkilö sanoi yhdessä kohdassa "vau" ja se oli juuri se hetki, kun itsekin koin voimakkaan vau-elämyksen.

Viime vuonna olin katsomassa Jyväskylän Kesässä Marc Gassot'n Dark Side of the Mimea ja ihastuin täysillä sanattomaan teatteriin ja mimiikkaan. Mimiikan viehätys perustuu katsojan mielikuvitukseen ja niihin merkityksiin, joita katsoja eri eleille, liikkeille ja ilmeille antaa. Pidän mimiikasta myös siksi, että se on aina vähän absurdia. Monckton luo aivan omanlaistaan mimiikkaa ja klovneriaa ja erityislaatuisen show'n näkeminen oli mieleenjäävä ja kutkuttava elämys.

Jos sinulla ei ole viikonlopuksi mitään tekemistä, niin tutki Jyväskylän Kesän ohjelmatarjonta. Minä pidän nyt paussia kultturoinnista sunnuntaihin asti, jolloin on luvassa Allsång på teltta. Mukavaa viikonloppua <3

Kommentit

  1. Thom Monckton lienee maailmanlaajuisestikin aivan ykköskastin fyysisen komiikan mestareita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisi mielenkiintoista nähdä muitakin, niin olisi enemmän vertailukohteita, mutta toisaalta vertailu on vaikeaa, koska jokaisella on omanlaisensa tyyli ja show. Monckton varmasti lukeutuu alansa huippuihin ja olen iloinen, että pääsin näkemään hänet :)

      Poista
  2. Olimme tosiaan etuoikeutettuja saadessamme nähdä Thomin lavalla. Helsingin Juhlaviikoilla elo-syyskuun vaihteessa häneltä ilmestyy uusi koominen show The Artist.

    Olen muuten kerännyt fyysisen komiikan huippunimien videoita tuonne sivustolleni, joten sieltä saat ainakin aavistuksen mitä kaikkea maailmalla on jo tehty. Sitä paitsi Groucho Marxin sanojen mukaan "Klovni on kuin aspiriini, mutta toimii kaksi kertaa nopeammin." Joten youareamused.wordpress.com -sivustoa voi käyttää myös itsehoitona flunssan tai muiden tautien iskiessä :)

    Imogene Coca ja Sid Ceasar olivat 50-luvulla melkoisia tekijöitä ja heidän absurdi huumorinsa on kestänyt hyvin ajan hammasta. Tietysti live-esitys on aina live, mutta laadukasta komiikkaa saa nykyään etsimällä etsiä, joten parhaat YouTube-videotkin toimivat paremman puutteessa naurun lähteenä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista :)