Helmikuu on kulukuu (= kirjanpitoa kulutuskäyttäytymisestä)

Lähdin mukaan Vähempikin riittää -blogihaasteeseen, jonka ideana on, että jos hankkii yhden tavaran niin pitää luopua yhdestä. Olen tuota toimintamallia noudattanut jo pitkään, joten kyseessä ei ole minulle mikään varsinainen haaste ja siksi ajattelin kehittää jotain sellaista, mikä haastaisi minut ihan kunnolla tutkimaan kuluttamistani ja myös rahankäyttöäni. Minulla ei ole tarvetta millekään säästökuurille, koska niukka palkka, suurehko vuokra ja epätoivoinen asuntosäästäminen pitävät kyllä huolen siitä, että minun täytyy olla harkitseva kuluttaja ja nuukahko luonteeni yhdistettynä ekologisuushenkisyyteen huolehtivat siitä, että en törsäile turhuuksiin ainakaan siinä määrin kuin monet muut. Lisäksi opetan kuluttajakasvatusta ja vaikka en ihan aina eläkään niin kuin opetan, niin koen silti, että kuluttaja-asiat ovat tärkeitä ja voisin jopa sanoa, että ne ovat lähellä sydäntäni. Niin, en tarkoita, että tykkään kuluttaa rahaa vaan tarkoitan sitä, että olen kiinnostunut tuotteiden elinkaaresta, kestävästä kehityksestä, markkinoinnista, kuluttamiseen vaikuttavista tekijöistä ja kaikesta, mikä kuluttamiseen liittyy.

Aion helmikuun aikana kirjata ylös kulutuskäyttäytymiseni eli ostopäätöksen tekemisen, toteutuneet ja toteutumatta jääneet ostokset ja myös sen, että olenko ostanut jotain alennushintaan eli kuinka paljon säästin. Ja koska olen mukana Vähempikin riittää -haasteessa, niin aion myös kertoa, mitä olen heittänyt pois, jos olen ostanut jotain uutta. Olen sen verran rehellinen tyyppi, että en aio sievistellä kirjanpitoani vaan lätkäisen julkisuuteen rahankäyttöni ihan kainostelematta. Tuloja minun ei tarvinne kertoa, koska minulle riittää, että minulla on säännölliset palkkatulot = tilillä on rahaa eikä miinuksen puolelle mennä. Olen pitänyt monesti aiemminkin henkilökohtaista tilikirjaa, mutta en ihan viime vuosina. Minusta onkin nyt kovin kiinnostavaa pitkästä aikaa nähdä, mihin rahani kuluvat. Olenko niin nuuka kuin väitän vai hassaanko rahani turhuuksiin ihan vahingossa?

Olisi ollut kiva tehdä tästä blogihaaste, mutta olen huomannut, että raha on monelle bloggaajalle tulenarka aihe ja toki monelle ei-bloggaajallekin. Aina arastellaan sanoa, paljonko tienaa, arastellaan sanoa ostosten hintoja, vaikka ne ovat löydettävissä helpostikin ja arastellaan puhua omista rahoista ylipäätään. Minun on vaikeaa ymmärtää sellaista. Ehkä olen yliavoin tai sitten suhtautumiseni on sellainen kuin jossain horoskooppijutussa: "Skorpionin suhtautuminen rahaan on yksinkertaista: rahaa joko on tai sitä ei ole". Ei tarvitse edes uskoa horoskooppeihin huomatakseen, että tuo on kohdallani täysin totta. 

Pidän kirjaa koko helmikuun ajan (onneksi on lyhyt kuukausi) ja julkistan tulokset maaliskuun alussa. Odotan mielenkiinnolla, miltä kulukuukauteni näyttää! Tässä muuten aiheeseen sopiva biisi:

Kommentit