keskiviikko 8. tammikuuta 2014

Kaksi mullistavaa, uutta dieettiä by tuleva ravitsemusguru

Viime viikonlopun iltapäivälehdet olivat taas täynnä laihdutusaiheisia juttuja. Samoin kaikki naistenlehdet ja jopa Hesarissakin asiaa sivuttiin. Nyt on se aika, jolloin pitää ottaa itseä niskasta kiinni ja parantaa elämäntapoja! Nyt on se aika, jolloin pitää ryhtyä syömään terveellisemmin ja harrastaa liikuntaa! Juuri nyt, aivan kuten aina uuden vuoden vaihduttua ja joka syksy ja kevät...

Aseeksi kertyneitä kiloja vastaan otetaan tietenkin dieetit. Läskien pitäisi lähteä nopeasti ja vaivatta, mielellään ilman hikoilua ja työtä ja ihmiset ovatkin valmiita tekemään lähes mitä hyvänsä, jotta vaaka näyttäisi vähemmän. Erilaisia dieettejä on pilvin pimein ja myös asiantuntijoita. Nykymaailmassa on mielenkiintoista se, että jokainen voi olla asiantuntija ilman sen kummempaa koulutusta ja mielenkiintoista on myös se, että monet ihmiset nielevät heille syötetyt asiat faktana ilman kyseenalaistamista. Suurin osa tämän hetken ravitsemusasiantuntijoista on vain keksinyt pyörän uudelleen ja heidän puheissaan toistuvat sanat täysjyvävilja, kasviöljyt, kala, monipuolisus, vitamiinit ja muut ruokavalion kulmakivet, joiden vaikutuksesta hyvinvointiin on tiedetty iät ja ajat.

Minä ajattelin, että kun ihan työkseni opetan ravitsemusta ja olen sitä opiskellutkin, niin minulla olisi oikein hyvä ja "virallinen" pohja laatia ruokavalioita ja ryhtyä arvostetuksi ja tunnetuksi ravitsemusguruksi. Jos olisin itseäni esille tuova julkkis tyyliin Jutta Gustafsberg, niin kohta minunkin vetävästi nimetyllä Facebook-sivullani olisi tuhansia tykkääjiä ja ihmiset hehkuttaisivat sitä, kuinka pätevä ravitsemusihminen ja life coachkin olen ja kuinka olen muuttanut heidän elämänsä. Mitään muuta en tarvitsisi kuin taidon osata selittää asiat niin, että maallikot eivät niistä tajua hölkäsenpöläystä ja jos joku asiantuntija kysyisi jotain, niin en kommentoisi tai vetoaisin tehtyihin tutkimuksiin.

Aloitan ravitsemusguruiluni sillä, että esittelen teille kaksi mullistavaa dieettiä, jotka olen ihan itse kehittänyt: 

DIEETTI 1: SYÖ OMAN HIUSVÄRISI MUKAAN

Ensimmäinen dieetti on vähän samantyyppinen kuin "Syö oman veriryhmäsi/horoskooppimerkkisi tms. mukaan". Koska me naiset (pahoittelen stereotypistämistä) olemme turhamaisia emmekä välttämättä tiedä omaa veriryhmäämme, niin on syytä valita yksinkertaisempi lähestymistapa. Tässä dieetissä syödään oman hiusvärin mukaan! Se on helppoakin: katso peiliin ja hanki hiusten väriisi täsmäävät elintarvikkeet! 

Tässä muutamia esimerkkejä siitä, mitä tämän dieetin aikana voi syödä: 

Punahiuksiset: paprikaa, tomaattia, ketsuppia, porkkanaa (jos oranssi sävy), mansikoita, vadelmia, medium-lihaa, tuoretta tonnikalaa, omenoita, kirsikoita, punajuuria, punasipuleita

Mustahiuksiset: lakritsia, mustajuurta, mustia oliiveja, mustapapuja, mustikkaa, mustaa pastaa, mustatorvisieniä, kokista, mustaa teetä, mustaherukoita, tummia viinirypäleitä, tummaa suklaata, ankeriaita

Vaaleahiuksiset: maitotuotteita, kalaa, kesäkurpitsaa (kuorittuna), kurkkua, palsternakkaa, valkoisia papuja, vaaleaa leipää, sitruunaa, juustoa, valkoista teetä, hunajaa, valkosuklaata, kalaa

Ruskeahiuksiset: perunaa, suklaata, lihaa, maalaiskananmunia, kahvia, ruskeita papuja, sieniä, ruskeaa sokeria, ruisleipää, pähkinöitä, simpukoita

Harmaahiuksiset: kalaa ja muita mereneläviä (ei delfiiniä!), greippimehua, lonkeroa, Earl Grey -teetä, salmiakkia, joitain sieniruokia,

Kaljut: ei mitään, mikä on koskaan ollut karvaista eli eläinten syönti on kiellettyä. Kaljurotta voisi sopia, mutta se lienee syötäväksi kelpaamaton ja myös hankalasti hankittavissa. Myöskään litsit, rambutanit tai kiivit eivät käy. Muuten on syötävä sen mukaan, minkä väriset hiukset ovat olleet ennen kaljuuntumista.

Huom! Jos värjää hiuksia kesken dieetin, niin sitten on valittava ruoka-aineet uuden värin mukaan. 

Ajattelin hioa tätä dieettiä vielä ja teettää hienoja esittelytauluja, joissa on hiusvärikartta (yhteistyössä jonkun kampaamon kanssa) ja värikkäitä kuvia elintarvikkeista. Laadin myös pseudotieteellisen presentaation ja käyn luennoimassa erilaisissa tapahtumissa. Tuntitaksani on kaksisataa euroa, matkakulut ja ruoat korvataan (sekä mustia että ruskeita ruoka-aineita, kiitos). Sitten teen tästä kirjan, josta tulee vuoden 2014 bestseller. Perustan tietenkin nettisivut, missä on paljon tietoa elintarvikkeista, missä voi laskea painoindeksin ja missä on kertomuksia siitä, miten jonkun kestopullukan kilot ovat kadonneet ja elämänilo palannut tämän dieetin myötä. Dieettiin hurahtavat niin tavikset kuin julkkiksetkin ja saankin tämän erinomaisen ruokavalion puolestapuhujaksi jonkun turhan julkkiksen, joka esittelee sekä hiusväriään (L'Oréal tai Wella tai jokin sellainen) että hoikistunutta uumaansa Iltalehden viikonloppuliitteessä. 

Tällä kuurilla laihtuu takuuvarmasti, sillä millä hyvänsä yksipuolisella dieetillä, kuten kaalisoppa- tai ananasmehudieetilläkin hoikistuu. Ja kuten kaikkien muittenkin yksipuolisten dieettien aikana, tämänkin aikana tulee ravintoaineiden puutoksia, joten ravintoaineet on sitten haalittava purkista. Tämän dieetin tieteellinen perusta? Sama kuin kaikissa muissakin halvatun humpuukidieeteissä eli ei mikään, mutta kun asian tuo tarpeeksi ponnekkaasti esille, niin siihen aletaan uskoa. 

DIEETTI 2: 24/7

Viime vuoden hitiksi nousi 5:2 -dieetti eli viitenä päivänä viikossa syödään normaalisti ja kahtena paastotaan. Just joo. Kyllähän tuollakin menetelmällä laihtuu, koska kalorimäärä putoaa, mutta olisiko se niin vaikeaa jakaa kalorimäärä tasaisesti joka päivälle ja suhteuttaa se liikuntaan? Häh? Onko normaali syöminen niin vaikeaa? Häh?

Minun toinen mullistava dieettini on nimeltään 24/7 ja se on ihan satavarmasti parempi kuin tuo 5:2, mutta valitettavasti myös vaativampi. Ruokavalion toimivuus on taattu ja itsekin pysyn kunnossa ja pulskistumatta tämän avulla. Olen tämän dieetin puolestapuhuja ja tiedän myös monia muita, jotka tätä noudattavat - heihin kuuluu muun muassa ravitsemustiedon opettajia ja yhteispiirre tätä dieettiä noudattaville on normaalipainoisuus, jossa on tämän dieetin avulla helppo pysyä.

24/7 tarkoittaa sitä, että ihminen on ihan koko ajan hyvinvoiva, siis jokaisena vuorokauden aikana! Se tarkoittaa myös sitä, että koska hyvinvointi koskee jokaista sekuntiakin, niin vastuu itsestä ja omista valinnoista on suuri. Ei ole kenenkään toisen vika, jos et pysty ohittamaan kaupan karkkihyllyä heittämättä sieltä jotain ostoskoriisi, ei ole kenenkään vika, jos kätesi ihan vahingossa eksyy sipsipussiin eikä ole kenenkään vika, että otat toisen lautasellisen, vaikka sinulla alkaa olla jo täysi olo.

Tämän dieetin aikana tähdätään hyvinvointiin eikä kyse ole pelkästään syömisestä vaan myös liikunnasta, iloa tuottavista asioista ja riittävästä unesta. Päivittäinen hyötyliikunta ja urheilu otetaan tavaksi eikä koskaan tarvitse lähteä erikseen liikkumaan eikä patistautua siihen, koska liikunta on itsestäänselvä osa elämää. Dieetin ideana on, että ateriat jaetaan tasaisesti päivän mittaan eikä pitkiä syömättömyysjaksoja tule muuten kuin luontaisesti yöllä. Dieetin tärkein ajatus on se, että joka päivä valitaan ruoka-aineita, jotka ovat meille hyväksi ja joka päivä syödään järkevästi ja kohtuullisesti sopivia annoksia. Avainsanat ovat: säännöllisyys, kohtuullisuus ja monipuolisuus ja jos ryhdyn tätä dieettiä markkinoimaan, niin teetän noista sanoista jääkaappimagneetteja.

Kaksneljäseiskaa noudattavia suositellaan käyttämään tuoreita raaka-aineita ja kotimaisia elintarvikkeita. Luomuilu ja lähiruokailu sopivat tähän dieettiin erinomaisen hyvin ja koska kyse on hyvinvoinnista, niin silloin otetaan huomioon myös ympäristön hyvinvointi ja ekologisuus. 24/7 ei tarkoita tylsää syömistä vaan värikästä ja vaihtelevaa ruokavaliota, johon kuuluvat joskus myös herkutteluhetket. Herkkuja voikin syödä hyvällä omallatunnolla silloin, kun päivittäinen ruokavalio on kunnossa ja hallinnassa. Tähän dieettiin siirtymisen jälkeen et tarvitse mittanauhaa etkä vaakaa etkä kalorinkulutuslaskureita!

24/7 on todella mullistava ruokavalio, sillä jos kaikki ihmiset söisivät sen mukaan, ei meillä olisi niin paljon sydän- ja verisuonitauteja eikä kakkostyypin diabetestä sairastavien määrä kasvaisi niin räjähdysmäisesti kuin nyt. Kansanterveyden kustannukset olisivat paljon pienemmät, työssä jaksettaisiin paremmin ja kun 24/7 dieettiä alettaisiin noudattaa jo lapsena/nuorena, niin kasvuun ja kehitykseen ei tulisi ravitsemuksellisia häiriöitä. Aion laatia pitkän ja laajan raportin 24/7 -dieetistä ja anoa eduskunnalta rahaa sen julkaisuun, sillä on se järkevämpi ja tarpeellisempi kuin Himas-raportti!



P.S. Tulitko lukemaan tämän jutun siksi, että haluat laihtua? Jos vastaat kyllä, niin kokeilepa tuota 24/7: ää.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista :)