Kesähaaste: tee kymmenen asiaa, joita et ole aiemmin tehnyt

Ah, ihana kesä! Olen aivan huumaantunut vehreydestä ja siitä, että ei sada lunta eikä ole pakkasta ja on myös ihan huippua, että on loma! Lomalomaloma! Minulla ei ole mitään varsinaisia kesäsuunnitelmia ja olen siitä erittäin onnellinen. En yleensäkään laadi tavoitteita tai suunnitelmia, koska elämä kyllä ohjaa ihan mahtavalla tavalla sinne, minne pitääkin ja tuo eteen juuri ne asiat, joita minun pitää kohdata. Odotan innolla kaikkea sitä, mitä kesällä on minulle tarjottavanaan. Alkukeväällä minulle tuli tunne, että tästä kesästä tulee aivan erityinen ja jostain syystä mieleeni tulivat sanat "taianomainen" ja "miraculous" ja tämä kesä näyttäytyy mielessäni uusien mahdollisuuksien kesänä (en edes itsekään tiedä, mitä tuo mahtaa tarkoittaa, mutta se kuulostaa hyvin houkuttelevalta ja innostavalta). Tämä on ensimmäinen kesä moneen vuoteen, kun elämässäni ei ole mitään ylimääräistä härdelliä. Olen ihan uudenlaisessa tilanteessa eikä minulle oikein meinaa mennä jakeluun, että tiedossa ei ole mitään kaaosta, katastrofia eikä ikuisuusprojekteja (tietokoneen tiedostojen siivoamista) lukuunottamatta mitään suurta projektia. Painotan sanaa tiedossa, koska elämä voi yllätää, mutta en halua murehtia tulevaa vaan haluan elää hetkessä ja nauttia elämästä. 

Carpe diem -ajattelu, elämän pienistä iloista nauttiminen, kiitollisuus ja positiivinen suhtautuminen ovat olleet pitkään elämäni kulmakiviä, mutta kun sain kuulla tuttavani sairastuneen rintasyöpään, niin aloin ajatella vielä enemmän sitä, että on elettävä hetkessä. Syövästä kuuleminen havahdutti minut todella rajusti ja vaikka olen aina tiedostanut elämän yllätyksellisyyden ja rajallisuuden, niin nyt tajuan sen aivan uudella tavalla. Tätä on hyvin vaikeaa selittää, mutta jotain vain kolahti hyvin syvästi ja tuntui, kuin kaikkea sitä, mitä olen elämästä oppinut olisi buustattu ja nyt osaan ottaa elämänoppejani käytäntöön entistä paremmin. Aiemmin minun on pitänyt tehdä henkistä työtä, jotta ajattelen positiivisesti, en murehdi turhia, keskityn hyviin asioihin, kiitollisuuteen ja rakkauteen, mutta nyt kaikki tuo hyvä tuntuu pulppuavan kuin itsestään. Se ei tarkoita sitä, että olisin koko ajan jossain ihme flow-tilassa ja huikeissa onnellisuussfääreissä vaan lähinnä sitä, että oloni on tyytyväinen, perushyvä, luottavainen ja rauhallinen. Jopa siinä tilanteessa, kun KELAlta tuli minulle takaisinperintäkirje isosta summasta, jota minulle ei oltu edes maksettu ja kun samana päivänä menin hammaslääkäriin väärään toimipisteeseen, koska kutsukirjeessä oli väärä osoite. 

Kesä on aina lyhyt ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä nopeammin aika tuntuu menevän. Olen aina aiemmin tuudittautunut ajatukseen "onhan tässä vielä koko kesä aikaa". Sitten elokuussa huomaan, että kesä hujahti nopeasti ohi ja sitä alkaa odottaa jo seuraavaa kesää. Kun loma alkoi, niin päätin kuvitella lomani kestävän vain kolme viikkoa. Joillakuilla kun on tuon pituinen loma ja siinä ajassa he ehtivät vaikka mitä ja arvelin, että mitäpä jos salaisuus onkin juuri siinä, että lyhyemmällä lomalla ajatusmaailma on aivan erilainen ja on ikään kuin pakko ehtiä tekemään kaikki se, mitä meikäläinen ei ehdi kahdessa kuukaudessakaan. En tiedä johtuuko tästä mielikuvitusleikistäni vai mistä, mutta olin viime viikolla aika tehokas. Ensimmäisenä lomapäivänä sain jonkin ihme virtapiikin ja siivosin parvekkeen ja varaston ja tein kaikkea muutakin siinä sivussa. Sain heivattua kaatopaikalle muutamia epämääräisiä tavaroita ja huonekalujen osia, jotka ovat lojuneet vuosia varastossa, ja siitä tuli ihan superhelpottunut olo. Alkuviikolla tein töitätöitä, rästihommia ja kaikkea pientä ja isompaakin hoitamatta jäänyttä. Otin tavoitteeksi, että ensimmäisellä lomaviikolla saan hoidettua kaikki pakolliset ja ärsyttävät asiat alta pois, jotta pääsen ihan oikeasti lomailemaan ilman, että tekemättömät työt painavat mieltä. En ole ihan päässyt tavoitteeseeni ja tekemistä on vielä, mutta olen silti hyvin tyytyväinen. Syy, miksi en päässyt tavoitteeseen on se, että en ole jaksanut hötkyillä vaan olen tehnyt pikkuhiljaa kaikkea ja välillä myös huilinut ja keksinyt jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Esimerkiksi yhtenä päivänä piipahdettiin Viherlandiassa, ihan vaan siitä syystä, että en ole käynyt siellä vuosiin ja koska halusin viedä taaperon ihastelemaan kukkia ja ihmettelemään papukaijoja. 

Aina ei tarvitse edes poistua kotoa vaan voi vaikka ulkoistaa elämää parvekkeelle ja olen jo nyt viettänyt enemmän aikaa parvekkeella kuin parina edellisenä kesänä yhteensä. Taaperokin oli ihan tohkeissaan, kun söimme parvekkeella ja nyt hän ehdottaa ennen joka ateriaa, että mentäisiin parvekkeelle syömään. Yhtenä iltana menin parvekkeelle juomaan kahvia (Marks & Spencerin kofeiiniton pikakahvi on ihan huippuhyvää), kuulostelin kesän ääniä, pääskysten kirkunaa, katselin vaaleanpunaista taivaanrantaa, joka pikkuhiljaa muuttui lilansävyiseksi ja nautiskelin kesäfiiliksestä ja lomaolosta. Tunne oli samanlainen kuin silloin, kun istuu mökin terassilla ja katselee maisemia, haluaa ajan pysähtyvän, ei ole kiirettä mihinkään - aika moni varmasti tietää tuon tunteen. 

Vaikka en haluakaan tehdä mitään kesäsuunnitelmia, niin lähdin kehittelemään pientä kesähaastetta. Teen tänä kesänä kymmenen asiaa, joita en ole koskaan tehnyt. Aloitin tämän haasteen heti kesän alussa ja ykköskohta eli kynsien lakkaaminen keltaiseksi onkin siis jo tehty. En edes pidä keltaisesta ja selitin omituista värivalintaa sillä, että eipä ole ikinä ennen ollut keltaisia kynsiä ja täytyy todeta, että ei-lempivärinen lakka kynsissä oli yllättävän piristävä! Kun työpaikalla keskustelimme keltaisista kynsistä ja asioista, joita ei olla aiemmin tehty, niin  työkaverini ehdotti, että pitäisi kehittää lista sadasta asiasta. Minä tyydyn nyt kymmeneen, koska on ihan älyttömän vaikeaa keksiä juttuja, joita en ole kokeillut. Toki sellaisia on, mutta haluan pysyä realistisena enkä ottanut tavoitteeksi esim. benji-hyppyä vaan aika tavallisia asioita. Jos haluat ehdottaa jotain uutta kokeiltavaa, niin kirjoita kommenttikenttään. Haasteen saa myös napata itselleen! Tässä minun listani:

1. Lakkaan kynnet keltaiseksi. (Tehty!)
2. Hypin trampoliinilla (Kenen takapihalle voisi tulla tramppailemaan?)
3. Käyn paikassa, jossa en ole ennen käynyt.
4. Maistan ruokaa, jota en ole ennen maistanut.
5. Osallistun tapahtumaan, johon en ole ennen osallistunut.
6. Käyn sellaisen artistin keikalla, jota en ole ennen nähnyt.
7. Käyn lastenkonsertissa.
8. Menen Tuomiojärven rantaan hengailemaan (jyväskyläläisten auringonottopaikka, missä kaikki ovat käyneet ottamassa aurinkoa, mutta jostain syystä minä en).
9. Kokeilen jotain uutta urheilulajia.
10. Jokeri (katsotaan sitten kesän lopussa, mikä yllättävä asia tuli tehtyä)

Veeti nauttii kesästä

Kommentit