Lähes vuosi ilman deodoranttia

Luit otsikon oikein, en ole nimittäin vuoteen käyttänyt deodoranttia kuin silloin tällöin. Jo raskausaikana vähensin deodorantin käyttöä, synnytyksen jälkeen en käyttänyt dödöä ollenkaan lähes puoleen vuoteen enkä ole palannut päivittäiseen dödön käyttöön vieläkään. Raskausaikana laitoin dödöä työaamuina ja jos oli menoa johonkin muualle kuin lähikauppaan, mutta kotipäivinä en dödöä käyttänyt. Ai miksi? Siksi, että olen halunnut vähentää käyttämäni kosmetiikan määrää terveys- ja ympäristösyistä ja etenkin raskaus- ja imetysaikana halusin niin tehdä. Deodoranttien yhteys syöpiin ja ihon herkistymiseen, dedoranttien sisältämän alumiinin ja muiden aineiden, kuten esim. parabeenien vaarallisuus nousee silloin tällöin uutisotsikoihin ja tottakai sitä miettii, että onko deodorantin käyttäminen jotenkin vaarallista ja onko olemassa jokin turvallinen vaihtoehto. 

Olen aina ollut voimakkaasti hikoileva, ihan sitä asti kun aloin hikoilla eli neljänneltä luokalta saakka! Silloin suihkutettiin kainaloihin Rexonaa enkä edes muista, oliko kaupoissa muita deodoranttimerkkejä. Joitain pahanhajuisia tuoksudödöjä oli, mutta ne haisivat niin karmealle, etten halunnut niitä ostaa. Olen siis aina ollut voimakkaasti hikoileva, mutta en kuitenkaan kärsi liikahikoilusta eli en ole sitä tyyppiä joka joutuu laittamaan pikkuhusunsuojat kainaloonsa estämään märkiä plänttejä. Hikoiluni ei riipu siitä, olenko ollut laiha vai lihava tai hyvässä tai huonossa kunnossa vaan minulle tulee ihan ylihelposti hiki ja hikeni myös haisee pahalle. Hiki itsessään ei haise vaan haju johtuu bakteereista ja kai minä olen sitten hygieniasta huolimatta jotenkin erityisen bakteeripitoinen. Yök. Hyvällä hygienialla hikoilua saa tietysti vähennettyä enkä ala lemuta kevyen hikoilun jälkeen, mutta esim. normityöpäivä työmatkapyöräilyineen tai tavallinen kotipäivä, johon liittyy reipas lenkki, siivousta ja joskus tuskanhikoilua, aiheuttaa haisevat kainalot.

Eräs pikkuniksi joka auttoi hienhajuun oli se, että ryhdyin laittamaan dödöä heti suihkun jälkeen kuiviin kainaloihin. Tajusin vasta jonkin ajan päästä, että edes seuraavana iltana kainalot ei haise. Toisaalta tuntui ikävältä laittaa deodoranttia putipuhtaisiin kainaloihin, vaikka niinhän dödöpurkeissa neuvotaan. Minulla on vaan ollut tapana laittaa deodoranttia aamuisin enkä ollut ajatellut, että jos käy illalla suihkussa ja laittaa aamulla dedoranttia, niin kainalot eivät ole enää puhtaat, etenkin kun ihminen hikoilee yöllä noin litran verran! 

Nyt olen ollut siis lähes vuoden ilman deodoranttia ja mitä olen huomannut? Sen, että deodorantin käyttäminen on usein ihan pakollista, mutta myös sen, että dedorantin käyttäminen on usein vain turha tapa ja sitä ilmankin pärjäisi. Nyt kotona ollessa on helppo olla ilman deodoranttia, mutta en ole sitä laittanut silloinkaan, jos olen lähtenyt esim. kaupungille. Kainalot haisevat vain vähän ja hajun huomaa vain, jos joku nuuskuttelee kainaloitani, lähinnä koira tekee joskus niin. Olen miettinyt, että miksi me pidämme parempana keinotekoisia hajuja kuin luonnollisia? Tietenkään sellainen eltaantuneen sipulikeiton hajuinen hiki ei ole kiva, mutta pieni hiki ei mielestäni haise pahalle. Ja itse asiassa joidenkin nimeltämainitsemattomien mieshenkilöiden hiki, sellainen kevyt hiki, on haissut mielestäni hyvälle ja onhan ihan todistettukin, että ihminen valitsee kumppaninsa hajujen perusteella, vaikka se eläimelliseltä kuulostaakin :D

Kun palaan töihin, niin tulen varmasti käyttämään dödöä enemmän kuin nyt, mutta viikonloppuisin ja lomien aikaan elän ilman deodoranttia. Halusin jättää deodorantin pois myös siksi, koska halusin kokeilla, vaikuttaako se hienhajuuni. Olen nimittäin kuullut, että kun dödön jättää pois, niin menee jokin aika, että kainalot puhdistuvat ja sitten hienhaju vähenee. Minun täytyy kyllä sanoa, että hikeni ei haise niin pahalle kuin ennen, mutta en ole varma mistä se johtuu. Eräs syy voi olla se, että en ole enää sisäilmaongelmaisissa tiloissa ja kehoni on puhdistunut myrkyistä. Sisäilmasairastaminen kun kuormittaa kehoa monella eri tavalla ja pahimmassa sairastamisvaiheessa hikoilin paljon, olihan minulla koko ajan pientä lämpöä ja hiki myös haisi pahalle. Eräs syy voi olla e-pillereiden lopettaminen, mutta koska söin niitä niin pitkään, niin en osaa sanoa, ovatko ne vaikuttaneet hikoiluuni eri elämänvaiheissa. Raskausaikana hikoilussani ei tapahtunut muutoksia, mutta synnytyksen jälkeinen hikoilu oli jotain aivan järjetöntä! Haisin todella pahalle ja tuntui, että pahanhajuista hikeä tulee joka huokosesta. Kävin pari kertaa päivässä suihkussa, mutta olin pian hikinen ja lakanoita ja vaatteita piti vaihtaa useasti. Synnytyksen jälkeinen hikoilu kestää yleensä muutaman viikon, mutta minulla se kesti muutaman kuukauden. Onneksi viime kesä ei ollut hellekesä!

Mutta siis, koska deodorantti on pakollinen paha, niin olen halunnut etsiä hyvän ja toimivan sekä vähä"myrkkyisen" deodorantin. Se ei olekaan ollut kovin helppoa. Antiperspirantti on ollut tähän asti ainoa vaihtoehto, jos meinaan löytää deodorantin, joka ei petä. Antiperspirantit ovat vaan aika kyseenalaisia, koska tutkimusten mukaan ne tappavat hyviä bakteereita ja jäljelle jää huonot ja haisevat pöpöt ja niissä on paljon allergisoivia ainesosia. Niin, yleensähän puhutaan vain dödöistä ikään kuin yläkäsitteenä, vaikka, deodorantti ja antiperspirantti ovat kaksi eri asiaa; deodorantti peittää hienhajun, mutta ei estä hikoilua ja antiperspirantti nimensä mukaisesti estää hienerityksen. Koska antiperspirantti blokkaa hien tulon kainaloista, niin hiki puskee sitten muualta pois ja jos ihminen valeltaisiin antiperspirantilla, niin kehon lämmönsäätelyjärjestelmä ei toimisi kunnolla. Antiperspirantit estävät siis myös lämmön poistumisen kainaloista. Antiperspiranttia käyttäessä tulee muistaa, että se pitää pestä pois hyvin huolellisesti, jotta se ei jää huokosiin ja olen huomannut, että kun kainaloissa on antiperspiranttia ja pesen kainaloita, niin ne tuntuvat jäävän ihmeen tahmeapintaisiksi.

Olen kokeillut monia eri deodorantteja ja kaikista maailman tuotteista minulle paras on ollut Oriflamen Activelle-antiperspirantit. Oriflamen antiperspiranttia minulla on aina varalla ja laitan sitä silloin, kun on jokin tärkeä meno ja pitää olla varma, että kainalot ei ala haista. Olen kokeillut Activelle-sarjan kaikki tuoksut ja todennut, että kaikki ovat hyviä, sopivan raikkaita, eivät haise metrien päähän vaan tuoksu haihtuu pian. Activellet eivät myöskään tahmaa eivätkä tahraa. 

Ekodödöistä olen kokeillut Urtekramin hajusteetonta dedoranttia, joka oli paras kokeilemani ekodödö ja voin suositella sitä kaikille normaalisti hikoaville. Minulla se ei täysin toiminut vaan petti aina jossain vaiheessa. Raskausaikana sitä käytin, mutta deodorantti ei ollut niin toimivaa, että olisin ostanut sitä uudelleen. Työpäivän ajan sillä kyllä pärjäsin, mutta urheillessa ei toiminut. Toinen testaamani ekodödö on Laveran Neutral-sarjasta, mutta pettymyshän tämäkin oli. Tosin tästä monet ovat tykänneet ja hyvähän Laveran deodrantti on ominaisuuksiltaan, siis koska ei ole hajusteita eikä väri- ja säilöntäaineita. Urtekramin deodorantti ei haissut millekään ja se oli mielestäni hyvä siinä mielessä, että tuotteessa ei ollut hajustamttoman tuotteen tympeää hajua. Hajustamattomuus kun ei tarkoita hajuttomuutta. Laveran deodrantti haisee vähän tympeälle, kuin perusvoiteelle. Toisaalta on hyvä puoli, että ei tule ylimääräistä hajua kainaloihin, mutta huono puoli siinä mielessä, että Laveran deodorantin pettäessä tuloksena on epämääräisen tympeä hienhaju! Laveran dödössä on huonoa myös hidas kuivuminen ja se, että kainalot jäävät tahmeiksi ja käsivarren iho tarttuu kainaloon ihoon, jos ei ole puseroa välissä.

Ekodödöistä kokeilin myös suuresti hehkutettua Schmidt'sin purkkidedoranttia ja toivoin, että se olisi ollut haisulin pelastus. Eipä ollut vaan se oli aivan hirveää! Monet ovat valittaneet, että on outoa kaivaa dedoranttia purkista lastalla ja että töhnäisen dödön levittäminen on hankalaa, mutta minulle tuollainen juttu ei ole ongelma. Ongelma oli se, että kainaloni haisivat ihan järkyttävälle tämän käytön jälkeen! Hajua kuvaa, jos sanon, että kuvittele, että vanha sitruuna olisi juossut maratonin ja se olisi sen jälkeen pistetty muovipussiin. Dedodorantin ominaistuoksu on kyllä ihan superihana, aito ja kirpsakka limen tuoksu, jossa on häivähdys bergamottia ja harmittikin, että tämä ei minulla toiminut. Nyt en tiedä, mitä tuolle dödölle teen. Jätän varmaan purkin auki ja pidän vessanraikastimena! Kallistakaa päätä, koska latasin kuvan monta kertaa enkä saanut sitä kääntymään oikein päin, pahoittelen.

Olen kokeillut myös kristallikivideodorantin, joka alkoi kirveltää kainaloa ja tuntui, että dödö vaan pahentaa hienhajua. Sama homma suoladödöllä! Jotkut vannovat kookosöljyn nimeen ja kunnon ekohipit sotköttävät omat deodoranttinsa kookosöljystä, ruokasoodasta ja eteerisistä öljyistä ja minäkin kokeilin sitä huonolla menestyksellä. Minulla ei hirveästi ole enää intoa moiisn sötkötyksiin, koska ne päättyvät aina huonosti - niin ideaalinen kuin ajatus kotikeittiöstä löytyvistä kosmetiikka-aineksista onkin. Olen satavarma, että kukaan, jolla ekodödöt toimii, ei kärsi pahanhajuisesta hiestä eikä voimakkaasta hikoilusta!

Olen myös kokeillut tujummat deodorantit eli apteekin Triple Dryn ja uskoin, että se nyt ainakin tukkii kainalot niin, että yksikään hikipisara ei pääse ulos. Sitä en tiedä, pääsikö hikipisaroita ulos, mutta kainalot haisivat ihan ihmeen pistävälle ja olin ihmeissäni, koska Triple Dryn pitäisi todistetusti toimia ja vieläpä usean vuorokauden ajan. Minulla Triple Dry petti alle vuorokaudessa. Sama vika Absolut Torrilla ja Batsilla. Kokeilin sitten muitakin apteekin dedorantteja, kuten Vichy, Louis Widmer, Aco, mutta olin aina vaan haisuli eikä mikään ole vielä päihittänyt Oriflamen Activellea. Tosin sen INCI-listaa kun lukee, niin vähän hirvittää, koska tuote sisältää arveluttavia aineita, kuten alumiinia ja silikoneja. Toiset tutkimukset varoittelevat alumiinin vaaroista ja yhteydestä rintasyöpään, mutta toisaalta taas alumiinia imeytyy niin vähän, että siitä ei pitäisi olla haittaa, näin ainakin joissain tutkimuksissa väitetään. Deodoranttiostoksilla pitää olla tarkkana, jos haluaa alumiinia välttää, koska monissa ekodödöissäkin voi olla alumiiniyhdisteitä! Silikoneja käytetään yleisesti kosmetiikassa, mutta kainaloista ne imeytyvät kehoon tehokkaamin kuin iholta. Syklopentasiloksaania, jota Oriflamen dödössäkin on, on epäilty ihmiselle ja ympäristölle haitalliseksi. Deodoranttien teho perustuu alkoholiin, joka hillitsee bakteereiden kasvua ja myös hajusteisiin, jotka peittävät hienhajun. Sekä alkoholi että hajusteet voivat ärsyttää herkkää ihoa ja hajusteet voivat myös allergisoida. Kuluttaja-lehdessä 1/2016 oli deodoranttitesti, jossa tutkittiin tuotteiden tehokkuutta ja sitä, onko niissä allergisoivia ainesosia ja muutamissa Rexonan, Nivean ja Doven naistendödössä niitä oli yllättävnä suuria määriä, Rexonassa jopa 12 eri allergisoivaa ainesosaa! Ei ihme, että eri deodorantteja käyttäessäni ja kokeillessani on kainalot alkaneet punottaa ja joskus on jopa kirveltänyt!

Minulla on siis edelleen haussa deodorantti, joka a) ei haise kovin voimakkaalle b) ei tee tahroja vaatteisiin c) ei petä!!! ja mielellään saisi olla jostain ekosarjasta. Olen todennut, että tokkopa kriteerit täyttävää deodoranttia on olemassakaa, mutta otan mielelläni suosituksia vastaan ja haluaisin myös kuulla, onko muilla kokemuksia deodorantittomuudesta.

Kommentit

  1. Minä en ole voimakkaasti hikoilevaa tyyppiä, mutta ongelmani on allergiat. En ole onnistunut löytämään deodoranttia, joka ei kutittaisi aivan kamalasti kainaloita, vaikka myöskin olen kokeillut hyvin monia eri merkkejä. Esimerkiksi aloe veran deodorantin ei pitänyt kutittaa kaiken hajusteettomuuden yms. takia, mutta kutitti silti. Tästä syystä olen monesti kokonaan ilman deodoranttii ja kotona en käytä koskaan! Tärkeisiin tapaamisiin tai juhliin tms. mentäessä laitan kuitenkin deodoranttia vaikka se kutittaa, koska en halua kainaloideni kastuvan. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeilitko kivimineraalideodoranttia? Sen ei pitäisi ärsyttää ihoa, ellei suoraan laita ajelluille kainaloille. Minulla se toimi aikansa, mutta kesäkuumalla hikoillessa vaihdoin tuhdimpaan dödöön.

      Kotona käytän iltaisin tuota kividödöä ja aamulla laitan sitten (ihmisten ilmoille lähtiessä) Garnier Mineral invisible dödöä, joka ei ainakaan tahraa eikä ole tahmainen. Käytin Biothermin dödöä, joka tuoksuu ihanalle, mutta se ei kuivu ikinä, joten olen nyt tyytynyt tuohon Garnieriin, vaikka se taas haisee vähän pistävälle laitettuna. Myöhemmin haju onneksi haihtuu, eikä ole pettänyt.

      Yhden asian huomauttaisin myös tuosta kainaloiden hajusta: vaatteen materiaalin. Minulla on pari keinokuituohutta neuletta, jotka alkavat AINA haista pahalle. Kainalot ei itessään haise, mutta neuleen kainalot käy heti haisemaan yhden päivän käytön jälkeen. Muissa ei ole samaa ongelmaa eikä puuvillaisissa vaatteissa varsinkaan.

      Poista
    2. Anonyymille vastaukseksi, että monesti herkän ihon tuote voi sisältää jotain sopimatonta anesosaa, itselle käynyt monesti noin, että tuote ei sovi vaikka periaatteessa pitäisi. mä mielelläni käyttäisin jotain ekodödöä, mutta niissä voi olla jokin mua allergisoiva kasviperäinen ainesosa...

      HuggyHare: olen kokeillut ns. kristallikividödöä, eli crystal stickiä ja himalajan suola "saippuaa", ja kumpikin petti heti... Käsittääkseni tuo kivimineraalidedorantti on sama mitä olen kokeillut.

      Täytyypäs tsekata tuo Garnier ja se, että oliko se Kuluttaja-lehden testissä. Mullekin on tärkeää, että dödö ei ole tahmainen :)

      Ja tuo vaatteiden materiaali kyllä vaikuttaa! Keinokuituvaatteissa kainalot alkaa lemuta, ihan sama mitä dödöä on, sama koskee teknisiä urheiluvaatteita.

      Poista
  2. Mä käytän sitä Oriflamen uutta rasvamuodossa olevaa dödöä ja ei oo pettäny kertaakaan <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti vinkistä :) Tuo uutuushan on mennyt multa ihan ohi! Voi olla, että vaikka etsin uutta dödöä, niin Oriflamen dödöt pysyy luottotuotteinani. Siis niitä tilanteita varten, kun ei saa yhtään lemahtaa :)

      Poista
  3. Samalla merkillä voi tosiaan olla ihan erilaisia dödöjä!

    Tuo Urtekram on kyllä kohtuuhyvä ja voi olla, että normioloissa ja normihikoilevalla se toimiikin. Mut vaikka Lavera-fani olenkin, niin tuota Laveran tuotetta en suosittele. Eräs ekohenkinen ystäväni suositteli Madaran deodoranttia ja aion kokeilla sitä. Nyt hoitovapaalla voin vielä testailla eri merkkejä ja ennen syksyä ja töihinlähtöä pitäis olla löytynyt tehokas dödö :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista :)