Rakkauskranssi ystävälle

Viime syksynä kävin ystäväni kanssa Ween Maan Wiljaa -markkinoilla ja ystäväni ihasteli kransseja ja muita koristeita ja oli sellaista ostamassa. Sanoin, että älä tuhlaa rahojasi, että miepäs kuule teen siulle kranssin! Ei ole kerta eikä ensimmäinen, kun minä tai joku muu sanoo nuo kohtalokkaat sanat... Niiden ansiosta on säästetty paljon rahaa, kun joku on ilmoittanut, että kykenee tekemään vastaavia juttuja ihan ite. Toisaalta taas ikinä ei tule tehtyä käsitöitä tai askarteluja, joten kaikki kiva jää saamatta, kun sitä kivaa ei tule ostettua, kun olettaa, että joku sitten tekisi ite :)

Minä päätin tehdä ystävälleni kranssityyppisen koristeen ja sen tekeminen kävikin äkkiä. Toimistotukku Karista löytyi risusydän ja leveä nauha, jota ostin pari pakettia makkarin verhoja varten. Helminauha sekä punaiset nauhat löytyi omasta askartelulaatikosta. Aikaa koristeen tekemiseen meni muutama minuutti. Pari minuuttia enemmän olisi mennyt, jos olisin silittänyt pitsinauhat, mutta olin vähän laiska. Sydämen ympärille olisi voinut vedellä jotain nauhoja, mutta minusta tuo on kiva noin.

Tämä hyvän onnen rakkauskranssi* on siis tehty joululahjaksi, mutta tällainen sopii ystävänpäivälahjaksikin ja vain mielikuvitus on rajana! Tällaisesta askartelusta minä tykkään ja ajattelin, että voisin käydä ostamassa itsellekin risusydämen ja tuunailla sitä aina mielen ja sesongin mukaan. Joskus olen askarrellut paljonkin, mutta nykyisin tuntuu, että aika, energia eikä rahat riitä. Askartelukaupassa kun iskee aina hullaannus ja sitten hermostun kotona, kun askartelulaatikkoni (iso sängynaluslaatikko) pursuaa eri materiaaleja ja mietin, että oliko ihan tarpeellista ostaa sitä kaikkea. Eikä minulla oikein ole aikaakaan... Jos olisin tehokkaampi, niin sitten ehkä ehtisin askarrella, mutta minun askarteluni on yleensä sellaista, että räjäytän askartelulaatikon keskelle lattiaa, tutkin laatikon sisältöä, kuuntelen musiikkia, fiilistelen ja näpertelen. 

*Asiat saa juuri sen merkityksen, minkä niille annamme

Askarteleminen on kivaa ja rentouttavaa, mutta jos joutuu askartelemaan väkisin jotain, niin heti menee fiilis. Siksi tänä vuonna en ryhtynyt ystävänpäiväaskarteluihin vaan laitoin ystäville valmiit kortit ja lahjat. Lahjat hankin jo ennen joulua, mutta ei niistä sen enempää, sillä paljastan myöhemmin, mitä paketteihin laitoin, ettei mene yllärit pilalle.

Millä nimellä tuota kutsutaan, koska käsittääkseni kranssi on sellainen, missä on keskellä reikä? Onko tämä vain koriste? Vai umpikranssi? :) Onko muita satunnaisaskartelijoita, jotka tykkää askarrella lähinnä omaksi ilokseen?

Kommentit

  1. Sievän koristeen olet tehnyt :)
    Minä en itse askartele, olen siinä niin huono, että sitä voi kutsua enemmän paskarteluksi. Jännä, koska luova ihminen, mutta nuo käsityöt ei vaan millään onnistu niin kuin Strömsössä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti :)

      Tiedän jonkin verran luovia ihmisiä, jotka ei ole käsistään käteviä. Minäkin olen ruoka-alan ammattilainen ja olen ihan onneton tekemään kakkukoristeita enkä oikein keksi ideoita. Käsitöitä, siis "rättikässää" en harrasta ollenkaan, mut tollaset kranssit, kortit ja muu helppo askartelu on mun heiniä. Ja sitten on joitakin täysin epäluovia tyyppejä, tyyliin matemaatikkoja, jotka on hirveen eteviä käsistään :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista :)