Helppo munaton maustekakku (joulua odotellessa...)

Ähäkutti kaamosmasennus ja -väsymys, et olekaan tänä syksynä päässyt niskani päälle! Olen taistellut järein asein sinua vastaan ja selvinnyt voittajana eikä sinulla ole enää mitään mahdollisuuksia päihittää minua. Olen nimittäin jo nyt siirtynyt taistelussa vaiheeseen, johon siirryn yleensä vasta marraskuun puolivälin jälkeen tai kuun lopussa: jouluajatuksiin! Kyllä! En ole mikään jouluhörhö, mutta rakastan joulua ja joulun aika on mielestäni aina ihan liian lyhyt. Tänä vuonna ajattelin pitkittää sitä ja aloitella jouluhömppäämisen (EI siis hössötyksen) jo nyt. Viime viikonloppuna heittäydyttiin äidin kanssa hurjiksi ja laitettiin vanhempieni kodissa jouluverhot ja -matot paikoilleen. Varsinaista joulufiilistä minulla ei vielä ole, mutta tunnen, että joulun henki lähestyy koko ajan ja pikkuhiljaa valloittaa mielen ja sydämen. 

Joulussa eräs tärkein asia on tietysti ruoka ja herkut ja minun on jo pitkään tehnyt mieli jotain jouluista hyvää. Olen kuitenkin sen verran "asperger"-henkinen, etten kykene tekemään joululeivonnaisia vielä, vaikka pipareita ja torttuja tekisikin kamalasti mieli! Monissa eri yhteyksissä on ollut puhetta joulumausteista ja veikkaan, että mausteasia on jäänyt altiajuntaani jylläämään, sillä tänään töistä kotiin pyöräillessä tuli maustekakkuhimo. Olen aina tykännyt perinteisestä maustekakusta, vaikka en kuivakakuista oikein muuten välitäkään. 

Kotona iski kuitenkin epätoivo: munattomuus! Kuka on syönyt munani? Minä itse tietenkin, mutta en tiedä, milloin ne ovat päässeet loppumaan. Munat ovat olleet jääkaapissani kuin ehtymätön luonnonvara, sillä niitä on siellä aina. Muistelin, että minulla on paljon erilaisia maustekakkuohjeita ja pähkäilin, että niihin tulee monesti piimää tai muuta hapanmaitotuotetta eikä välttämättä kananmunaa. Kaivoin esille rakkaan ruokaohjekansioni ja selailun jälkeen löysinkin ohjeen, joka vaikutti järkevältä.

Tämä on se tapa, miten etsin ruokaohjeita... Olen kerännyt hyviä ja toimivia tai toimivaksi kuvittelemiani ohjeita kansioon ja lajitellut ne teemoittain tai raaka-aineittain muovitaskuihin. Ja toki minulla on erikseen myös teemakansiot. Pitäisiköhän esitellä ne joskus (ai miten niin asperger-piirteitä? :)?

Löysinkin munattoman reseptin, joka on vielä ylihelppo! Ei vatkaamista vaan ainoastaan ainekset sekaisin ja kakku vuokaan ja kohta koti täyttyy mausteisella jouluntuoksulla. Miksi vaivautua vaahdottamaan aineksia, kun näin helposti saa salonkikelpoisen kuakun? Ranskankermaa minulla ei ollut, mutta piimä ajoi saman asian. Mausteita laitoin reilummalla kädellä, sillä olen tottunut melko mausteisiin ruokiin ja voipi olla, että herkkämakuaistisempi pitäisi kakkuani liian mausteisena. Kakusta tuli mehevä ja jos kuivakakku voi olla suussasulava, niin tämä kakku on. Ja ihanasti piparkakun makuinen!  Tässä ohje teillekin:

MUNATON MAUSTEKAKKU

125 g sulatettua voita
1 dl sokeria
1 dl siirappia
1 prk ranskankermaa
4 dl vehnäjauhoja
1/2 -1 tl kanelia
1/4 - 1/2 tl inkivääriä
1/4 - 1/2 tl neilikkaa
1 1/2 tl ruokasoodaa

1. Sekoita voi, sokeri, siirappi ja ranskankerma keskenään.
2. Lisää vehnäjauhot, joihin on sekoitettu mausteet ja sooda.
3. Sekoita tasaiseksi taikinaksi.
4. Kaada taikina voideltuun ja korppujauhotettuun kakkuvuokaan.
5. Paista 175 asteessa 35-40 minuuttia.



Kakusta tuli matala ja lättänä, koska paistoin sen laakeassa vuoassa. Ihan vain siksi, että kakkuhimo oli niin suuri, että halusin lyhyemmän paistoajan. Kakku ei ehkä pääse oikeuksiinsa kuvassa, sillä se näyttää vähän lättänältä leivältä. Harmi, että jouluinen ja herkullinen tuoksu ja maku ei välity teille. 

Onko kellään muulla jo orastavia joulufiiliksiä?

Kommentit