tag:blogger.com,1999:blog-8145637895796822351.post8587279455847319331..comments2024-02-25T10:40:46.801+02:00Comments on NAINEN TUMMISSA: Jo joutui armas suvivirsikeskusteluMinttu-Maariahttp://www.blogger.com/profile/13758440420238821782noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-8145637895796822351.post-40984527235625646722016-06-04T08:43:03.775+03:002016-06-04T08:43:03.775+03:00Mä en tietenkään voi puhua kaikkien uskonnottomien...Mä en tietenkään voi puhua kaikkien uskonnottomien/ateistien/agnostikkojen puolesta, mutta sellaiset jotka vaativat esim. että joulusta ei puhuta edustavat sellaista ääripäätä, jonka toisella puolella olisivat ne kristityt, jotka tahtovat esittää luomisteorian evoluutioteorian rinnalla - fundamentalistinen ryhmä, joka ei edusta maltillisempaa enemmistöä. Itse pidän tärkeänä, että lapset oppivat tuntemaan juurensa ja tietävät suomalaiset tapakulttuurin perinteet, pipareidenkin historia on jo egyptiläisten ajoissa, joten hyvin harva kristilliseksi mielletty pyhä, ruoka tai toiminta on edes yksiselitteisesti kristillinen. Olen itse "päästänyt" lapseni päiväkodin mukana esim. pääsiäismessuun, koska pk:n henkilökunta lupaili tilaisuuden olevan "kaikille sopiva", mutta lapset tulivat takaisin tehden ristinmerkkejä ja puhuen synnistä. Tästä eteenpäin olen jättänyt uskontojen esittelyn vain oman perheen vastuulle: Olen vienyt lapsia synagoogiin, moskeijoihin ja kirkkoihin ja osallistumme ilolla häihin (ja vähemmän iloisesti hautajaisiin) emmekä "boikotoi" kirkkoa, onhan kyse toisten juhlapäivästä ja haluamme kunnioittaa sitä. Asumme osan vuodesta Espanjassa, jossa on hyvin vahva katolinen ilmapiiri ja siellä käymme myös messuissa ja kirkon tapahtumissa, osana uuteen kotimaahan ja sen kulttuuriin tutustumista.<br /><br />Uskontotieto olisi mun mielestä tärkeä uudistus, ja ihan rehellisesti ensisijaisesti sen takia että esimerkiksi islamin opetus on tosi vahvasti tunnustuksellista ja sen opetukseen ei pystytä puuttumaan esimerkiksi kielimuurin ja käytännön järjestelyjen takia, ja olen opettajatuttavilta kuullut karuja tarinoita asioista, mitä niillä tunneilla on puhuttu muista uskonnoista (ei mitään opettavaista, todellakaan). Yhteinen uskontotieto säästäisi rahoja ja sopisi paremmin monikulttuuriseen kouluympäristöön ja näin myös muiden uskontojen edustajille saataisiin realistista tietoa muista näkemyksistä. Koulujen kevät- ja joulukirkot tulisi mielestäni järjestää selkeästi kouluaikojen ulkopuolella (lukioaikoina olikin jo iltaisin), ja Suvivirsi laulaa ohjelman lopuksi, ei niin että kesken tilaisuuden osa ihmisistä joutuu poistumaan. Uskonnolliset aamunavaukset tulisi kieltää välittömästi, kuten laki oikeasti edellyttäisi, mutta silti monissa kouluissa niitä harrastetaan yhä "koska tiivis yhteistyö paikallisen seurakunnan kanssa".<br /><br />Mulla kävi silmään seuraavat kommentit tekstissäsi: "Sitä kysyn, että missä ovat minun oikeuteni kristittynä ja kirkkoon kuuluvana?" Koska vastaushan siihen on, että sinulla on kaikki oikeudet kristittynä toteuttaa uskontoasi, mutta et nyt voi tosissasi väittää että Suvivirren laulamatta jättäminen olisi ihmisoikeusrikos tai suurta syrjintää? Tässähän nimenomaan peräänkuulutetaan tilannetta, että ketään ei "syrjitä" tilaisuuksissa - onko tärkeämpää saada aikaiseksi yhteishenki ja yhteinen juhla vai pitää itsepäisesti kiinni yhdestä laulusta? Toinen kommentti oli :"toivoisin, että se ihminen pääsisi edes yhdeksi päiväksi yli omista näkemyksistään ja kokisi kaiken muun tärkeämmäksi kuin sen, että hänellä on tiukka näkemys jostain asiasta." Tässähän nimenomaan kristillisen perinteen kannattajat ovat ehdottomia! :D<br /><br />Nyt lauantain viettoon, tässä vielä muutama "jatkoajatus". Kiitos hyvästä ja asiallisesta keskustelusta!Periaatteen Nainen (www.periaatteennainen.com)https://www.blogger.com/profile/10763710090613895874noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8145637895796822351.post-64675512360869785092016-06-03T23:46:56.526+03:002016-06-03T23:46:56.526+03:00Tällaista näkökulmaa olen kaivannutkin, kiitos :)
...Tällaista näkökulmaa olen kaivannutkin, kiitos :)<br /><br />Minulle tuo perinneruokiin vetoaminen ei ole absurdia, koska kotitalousopettajana huomaan joka lukuvuosi miettiväni, että loukkaantuukohan joku, jos laitetaan joulukoristeet esille tai jos juhlitaan Halloweenia, joka sekin herättää kärkästä keskustelua. Opettajan uran alussa moinen ei tullut mieleenikään, mutta sitten alkoi nousta esiin keskusteluja ja henkilöitä, jotka vaativat aivan KAIKEN vähänkin uskonnolliseen viittaavan pois kouluista ja siksi tässä kysyinkin mielipidettä asiasta. Vaikka esim. joulupiparit eivät uskontoon sinänsä liitykään, niin joillekin ihmisille tuntuu olevan ongelmana se, että ne ovat nimenomaan JOULUpipareita. <br /><br />Olen tasan samaa mieltä siitä, että perinteet pitäisi tuoda esille yleissivistyksen kautta. Tapakulttuuria voi tosiaan opettaa muutenkin kuin tunnustuksellisesti ja sitä työssäni teenkin, kun selostan ummet ja lammet eri juhlaperinteistä.<br /><br />Harmi, että kirjoituksestani tuli käsitys "kun minua ei haittaa niin ei pitäisi haitata muitakaan". Meillä jokaisella on omat näkemyksemme ja mielipiteemme ja vaikka kuulunkin Suvivirren kannattajiin, niin silti toin mielestäni esille sen, että ei ole maailmanloppu, jos sitä ei lauleta. Tämä on jo minulle toinen kevät, kun en ole virttä veisaamassa ja kesä tulee silti :) Minun on kyllä ollut vaikea erottaa uskontoa ja perinteitä toisistaan enkä älynnyt asiaa edes ajatella vasta kuin joskus aikuisena. Niin saumattomasti ovat Suvivirret, häät, hautajaiset, joulurauhan julistukset sun muut elämääni kuuluneet. Sittemmin olen kyllä tätä asiaa pohtinut liiankin kanssa ja työn puolesta ihan käytännössäkin.<br /><br />En tiedä, onko kyseessä kristillisten vanhempien laiskuus vai se, että ajatellaan, että kun uskontoa on aina opetettu koulussa, niin hoitakoot sen myös edelleen eikä asiaa osata edes kyseenalaistaa. Itse olen sitä mieltä, että uskonnon sijaan meillä tulisi olla uskontotieto, mutta kun sekään ratkaisu ei ole hyvä, koska jokin toinen uskonto voisi saada opetuksessa enemmän huomiota kuin toinen. Näitä asioita on kyllä vatvottu uutta opetussuunnitelmaa laatiessa.<br /><br />Ehdotus siitä, että ne, jotka eivät Suvivirttä halua laulaa, poistuvat tilaisuudesta, olisi minunkin mielestäni hyvä ratkaisu. Mutta kun sekin taas loukkaa joidenkin mielestä yhdenvertaisuutta, sillä on loukkaavaa poistua tilaisuudesta kesken kaiken. Siitäkin on noussut meteli, että ei-luterilaiset ovat joulukirkon tai kevätjuhlan aikaan esim. kotitalousluokassa pitämässä omaa juhlaa ja siksi erilaisessa asemassa verrattuna luokkatovereihinsa. <br /><br />Ymmärrän kyllä näkemyksen uskontoa tunnustamattomasta koulusta ja tällä kirjoituksella halusin lähinnä vastauksia mieltäni askarruttaneisiin kysymyksiin ja opettajana haluan kuulla myös konkreettisia ehdotuksia. Nämä uskontoaiheiset keskustelut kun ovat hyvin mustavalkoisia ja tunnepitoisiakin. Olen pahoillani, että sinulle tuli käsitys, että en ymmärrä niitä, jotka eivät jaa kanssani samaa näkemystä kaikesta. <br />Minttu-Maariahttps://www.blogger.com/profile/13758440420238821782noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8145637895796822351.post-54909842082429113832016-06-03T22:34:30.664+03:002016-06-03T22:34:30.664+03:00Minä en vastusta perinteitä. Vastustan sitä, että ...Minä en vastusta perinteitä. Vastustan sitä, että koulussa harrastetaan uskonnon tunnustuksellista harjoitusta, ja vaikka Suvivirsi toden totta on pienin tekijä tässä kokonaisuudessa, on se yhä tunnustuksellinen laulu. Perinneruokiin vetoaminen on täysin absurdia, sillä joulun alkuperä nykyisellä paikallaan ei ole pohjaudu kristinuskoon ja monet "maallistuneet" pyhiin liittyvät perinteet kuten esim. pääsiäismunat ovat perua jostain vielä kristinuskon historiaakin kauempaa. Kukaan ei kiellä kulttuurista tai edes uskonnoista kertomista, päin vastoin, ateistit, kirkkoon kuulumattomat ja sekulaarimpaa yhteiskuntaa ajavat nimenomaan toivovat, että näistä asioista puhuttaisiin lapsille ilman tunnustuksellista näkökantaa, yleissivistyksen ja ymmärryksen kautta. <br /><br />On aika hankala lähteä keskustelemaan aiheesta ihmisen kanssa, jonka näkemys on että "kun minua ei haittaa niin ei pitäisi haitata muitakaan". Olen asunut ulkomailla useassa eri maassa ja yleensä vaihtoehdot on joko niin että maassa on vahvasti tunnustettu valtionuskonto, jonka ehdoilla vähemmistöt toimivat, tai valtiot ovat sekulaarimpia ja kaikkia uskontoja kohdellaan koulussa ja arkielämässä tasa-arvoisesti. Tällaista kehitystä toivoisin Suomeenkin, mutta tuntuu että kyse on tapakulttuuria ja perinteitä enemmän kristillisten vanhempien laiskuudesta, kun halutaan ulkoistaa uskontokasvatus kokonaan koululle (vrt. pyhäkoulu, johon vanhempien pitäisi itse viedä lapsensa). Tapakulttuuria voi opettaa ilman, että lapsia viedään mukaan messuun (ne, jotka kokevat sen tärkeäksi voivat tehdä sen vapaa-ajallaan) tai lauletaan joukolla laulua, jossa ylistetään Jumalaa. <br /><br />Luterilainen uskonto ei ole perinne vaan se on uskonto. Sillä on ollut merkittävä rooli suomalaisen kulttuuriperinnön syntymiseen ja kukaan ei kiellä siitä kertomasta, mutta kertojaksi ei tarvitse kutsua seurakunnan pappia. Yksityishenkilöt, opettajat ja oppilaat, saavat vapaasti pitää esillä uskonnollisia symboleita, kysehän nimenomaan on uskonnonvapaudesta, mutta koulun pitäisi noudattaa uskonnonvapauden linjaa tiukemmin. Arvostan seurakuntien diakonissatyötä ja jokainen saa puolestani uskoa mihin tahansa henkiolentoon haluaa, mutta koulussa jokaisen kuuluu pystyä osallistumaan toimintaan joutumatta tekemään näin periaatteellisia kompromisseja. Hyvä ratkaisu olisi, että ne joiden kesäloma ei ilman Suvivirttä ala, jäävät laulamaan sen kun muille on annettu mahdollisuus poistua tilaisuuden päätyttyä. Minun lapsilleni Suvivirteen ei liity vielä mitään suurta nostalgiaa, vaan kyse on aikuisten muisteluista. Jos Suvivirsi ei ole uskonnollinen, ei liene mahdoton ajatus muuttaa sanoja niin, että laulun uskonnollinen puoli jätetään pois. <br /><br />Sinun oikeutesi kristittynä ja kirkkoon kuuluvana on toteuttaa uskontoasi niin paljon kuin sielu sietää ilman että kukaan sitä estää. Koulun tehtävä ei ole tarjota siihen aikaa eikä paikkaa vaan taata sen, että jokainen uskonnostaan riippumatta voi osallistua toimintaan joutumatta osalliseksi toisen uskonnon harjoitusta. <br /><br />Summa summarum: Kukaan ei kiellä kertomasta ruokien historiasta, ei uskonnosta ylipäänsä, kukaan ei kiellä sinua laulamasta Suvivirttä tai Enkeli Taivaan, jälkimmäiset eivät vain kuulu kouluun. Keskustelua olisi helpompi käydä, jos harjoittaisit sitä kristittyjen omimaa lähimmäisenrakkautta ja yrittäisit ymmärtää myös niitä, jotka eivät jaa kanssasi samaa näkemystä kaikesta. <br />Periaatteen Nainen (www.periaatteennainen.com)https://www.blogger.com/profile/10763710090613895874noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8145637895796822351.post-29853828129973847832014-03-28T15:56:35.919+02:002014-03-28T15:56:35.919+02:00Sehän se tässä hauskaa on, että aika suuri osa maa...Sehän se tässä hauskaa on, että aika suuri osa maahanmuuttajista ei edes vaadi Suvivirren poistamista. Heidän mielestään virsi on osa kulttuuriamme ja kuuluu siihen. Suvivirttä taitavat hanakammin vastustaa ihan supisuomalaiset, juuri nuo kovaääniset perinteiden vastustajat.<br /><br />Mielestäni ei ole rasistista sanoa, että maassa maan tavalla. Meidän on pidettävä omista perinteistämme kiinni. Tässä asiassa pitäisi muuten ottaa huomioon ne, joita asia eniten koskee, eli koulujen oppilaat. Onkohan kukaan älynnyt kysyä heidän mielipidettään?Minttu-Maariahttps://www.blogger.com/profile/13758440420238821782noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8145637895796822351.post-42582311943989220172014-03-27T20:40:16.474+02:002014-03-27T20:40:16.474+02:00En kuulu enää kirkkoon, mutta mielestäni Suvivirsi...En kuulu enää kirkkoon, mutta mielestäni Suvivirsi kuuluu perinteisiin Suomessa. Pitääkö kaikki perinteet lopettaa Suomesta?! Harmittaa - hillitysti ilmaistuna, kuten asiaan kuuluu- kun kaikenmaailman ulkomaalaiset tulevat tänne päsmäröimään, aivan kuin vain heidän näkemyksensä olisi otettava huomioon. Mielestäni pitäisi elää maassa maan tavalla! Suomi on menossa hyvää vauhtia täysin pilalle. Nyt olen tietenkin rasisti, koska ei ulkomaalaisista saa sanoa mitään negatiivista, mutta he toki saavat moittia suomalaisia. Ja on suomalaisissakin kovaäänisiä perinteiden vastustajia, jos niihin perinteisiin liittyy luterilainen uskonto. Paitsi ei heillä tietenkään ole mitään joulua, pääsiäistä ja muita uskonnonollisia pyhiä vastaan, kun saa töistä vapaata. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8145637895796822351.post-38296723702557839672014-03-27T18:46:29.645+02:002014-03-27T18:46:29.645+02:00Kiva, että joku on kanssani samaa mieltä :) Eräs e...Kiva, että joku on kanssani samaa mieltä :) Eräs ei-valtauskontoamme edustava oppilas sanoi kerran, että hänen vanhempiensa mielestä kyseessä on vain harmiton laulu, joka kuvastaa kevään lisäksi suomalaisuutta ja sitä, miten luonto herää eloon talven jälkeen. Laulu ei heitä loukkaa eikä laulun kuunteleminen tee heitä epäuskoisiksi omaa Jumalaansa kohtaan. He kuuntelevat laulun ja siinä se, ei ongelmaa. Noin sen pitäisi mielestäni mennäkin.<br />Minttu-Maariahttps://www.blogger.com/profile/13758440420238821782noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8145637895796822351.post-14736568614309547192014-03-27T18:24:58.180+02:002014-03-27T18:24:58.180+02:00Mieheni ja minä olemme eronneet kirkosta, joten la...Mieheni ja minä olemme eronneet kirkosta, joten lapsemme ovat uskonnottomia. Siitä huolimatta olen samoilla linjoilla kanssasi, eli ei se perinnelaulun laulaminen ole uskonnon pakkosyöttöä, vaan yksi tunnettu laulu muun joukossa. Muutenkin ajatuksesi kuulostivat tutuilta, en ymmärrä kiihkoilua puolin enkä toisin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8145637895796822351.post-70561999477010507212014-03-27T17:59:58.940+02:002014-03-27T17:59:58.940+02:00Kukaan ei varmaan ole tullut ajatelleeksi sitä, et...Kukaan ei varmaan ole tullut ajatelleeksi sitä, että kotitaloustunneilla tehdään joulu- ja pääsiäisruokia, joilla on uskonnollinen alkuperä, mistä aina oppitunneilla kerromme. Lisäksi käymme kristillisiä perinteitämme läpi ja oppilaat nauttivat joulu- ja pääsiäisaterian eli juhlimme näitä juhlia. Tosin eihän se kai ole mikään varsinaisesti uskonnollinen tapahtuma, vaikka uskonnot kiinteästi jouluun ja pääsiäiseen liittyvätkin. Halusinkin tietää juuri sen, että haluavatko jotkut kieltää vain tunnustukselliset juhlat ja Suvivirren ja sainkin nyt sinulta vastauksen. Tosin minä en näe kyllä minkäänlaista logiikkaa siinä, että joulukirkkoa ei saa järjestää eikä Suvivirttä laulaa, mutta me saamme kotitalousluokassa opettaa kaikille kristillisiä perinteitä... <br /><br />Henkistymisellä en tarkoita edes uskonnollisuutta, en siis mitään Jeesus-juttuja vaan sitä, että aletaan nähdä muutakin kuin oma napa, arvostaa materialismin sijaan kestävää kehitystä jne. ja oman edun tavoittelun sijaan yhteistä hyvää ja tokihan siihen kuuluu nuo sinun mainitsemasi perinteiset arvotkin.Minttu-Maariahttps://www.blogger.com/profile/13758440420238821782noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8145637895796822351.post-41790040725949824472014-03-27T10:46:55.209+02:002014-03-27T10:46:55.209+02:00No esimerkiksi seurakuntien tilaisuudet koulussa p...No esimerkiksi seurakuntien tilaisuudet koulussa pitää lopettaa. Seurakunnat toivottakoon lampaansa omiin tiloihin. Minä en nyt oikein ymmärrä tuota ruokakeskustelua tässä asiassa . miten se liittyy uskonnollisiin tapahtumiin. <br />Kyllä koulussa sanomalehtiä luetaan , vaikka siellä joku uskonnollinen juttu olisi, ei tässä mistään sensuurista ole kyse, vaan <br />tunnustuksellisen uskonnon tuomisesta kouluun.<br /><br />Minusta monet arvot ovat oikein, esimerkiksi perinteiset hyvyys, totuus ja kauneus. Mihin siinä tarvitaan henkistymistä?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8145637895796822351.post-26274845158523051222014-03-27T10:03:59.686+02:002014-03-27T10:03:59.686+02:00Minä en oikein usko, että kaikki, jotka puolustava...Minä en oikein usko, että kaikki, jotka puolustavat suvivirttä, ovat mitään himouskovaisia vaan osa kannattaa virren säilyttämistä siksi, että se on perinne. Minusta olisi kiva tietää, että oletko sitä mieltä, että pitäisikö meidän poistaa kaikki vähänkin uskonnollista perää olevat ruoat kotitaloustunneilta? Ja jättää huomioimatta muslimioppilaamme? Koska eikö nuokin sitten perustu satuihin? Vai onko kyse vain uskonnollisista tapahtumista? Sittenhän missään ei ole mitään logiikkaa, jos uskonnollisuuden poistaminen koskee pelkästään juhlia.<br /><br />Sekulaarisuus lisääntyy, mutta myös onneksi jonkinlainen henkistyminen. Yhä useammat ihmiset hakevat apua esim. vaihtoehtohoidoista, meditaatiosta jne. enkä tarkoita nyt hippihihhuleita vaan ihan tavallisia ihmisiä, jotka ovat ryhtyneet pohtimaan asioista syvällisemmin ja löytäneet myös hyvän olon jonkinlaisen henkistymisen kautta.Minttu-Maariahttps://www.blogger.com/profile/13758440420238821782noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8145637895796822351.post-26336196414401074022014-03-27T09:39:07.848+02:002014-03-27T09:39:07.848+02:00Suvivirsi on pienin ongelma koulujen uskonnollisis...Suvivirsi on pienin ongelma koulujen uskonnollisissa tapahtumissa . Niistä apulaisoikeuskansleri oli huolissaan. Mutta tietysti uskovaisten kannattaa kääntää keskustelu suvivirteen niin saadaan kaikki älähtämään sen puolesta. Onneksi sekulaarisuus lisääntyy koko ajan. sadut ovat satuja, myös palestiinalaisten paimentolaisten tarinat.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8145637895796822351.post-74662067745688730662014-03-27T07:50:47.647+02:002014-03-27T07:50:47.647+02:00Eihän tällaisesta aiheesta voi muuta tullakaan kui...Eihän tällaisesta aiheesta voi muuta tullakaan kuin sekava juttu, sillä logiikkaa ei näytä olevan koko asiassa :)Minttu-Maariahttps://www.blogger.com/profile/13758440420238821782noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8145637895796822351.post-87756367694347996002014-03-27T01:55:47.502+02:002014-03-27T01:55:47.502+02:00Et tainnut puhua sen enempää aidasta kuin seipääst...Et tainnut puhua sen enempää aidasta kuin seipäästäkään. Sekava juttu vailla mitään logiikkaa.Anonymousnoreply@blogger.com